Az ingatlan adásvételi szerződés fontos tudnivalói eladóként és vevőként

Az ingatlan adásvételi szerződés elkészítését a szigorúan körülhatárolt formai és tartalmi elemek miatt is célszerű hozzáértő ügyvédre bízni. Nem beszélve az egyedi kitételekről, amelyekkel jogi kérdésekben való jártasság hiányában eladóként és vevőként is meggyűlhet a bajunk.

Persze nem árt, ha bizonyos szintű ismeretekkel rendelkezünk a témakörben. Így az ügyvéd által előkészített ingatlan adásvételi szerződést több rálátással, felkészültebben olvashatjuk át.

A cikk ebben igyekszik segítséget nyújtani a legfontosabb kérdések megválaszolásán keresztül, egyszerűen, érthetően és gyakorlati szempontból.

Miért kell egyáltalán szerződést írni az ingatlan adásvételekről?

Mert ennek a szükségességét és egyben a követelményeit a Polgári Törvénykönyv kötelező jelleggel előírja. Egy ingatlan az értéktárgyak azon halmazába tartozik, amelyeknek az értékesítéséhez és megvásárlásához bejelentési és adózási kötelezettség társul.

Amennyiben az adásvételt nem „papírozzuk le”, akkor az üzlet szabálytalanul, mondhatni „feketén” megy végbe.

Mik az ingatlan adásvételi szerződés tartalmi elemei?

Az ingatlan típusától, illetve az adásvétel specifikus tényezőitől függően előfordulhatnak egyedi kitételek, ugyanakkor a következő tartalmi elemek mindenképp részét képezik a szerződésnek:

  • A szerződés tárgya

Vagyis maga a gazdát cserélő ingatlan, a pontos azonosítását szolgáló adatokkal együtt. A pontos cím megjelölésén túl a helyrajzi szám is fontos eleme az ingatlan adásvételi szerződésnek, szükség szerint a hitelességet igazoló dokumentumokkal együtt.

  • Személyes adatok és tanúk

Az eladó, illetve a vevő személyes adatainak (név, anyja neve, születés helye és ideje, lakcím, SZIG, adószám stb.) egyaránt szerepelnie kell az adásvételi szerződésen, méghozzá aláírással együtt.

Amennyiben az eladó vagy a vevő cégként van jelen az ügyletben, úgy a cégjegyzékszám, a székhely, a cég adószáma, vállalkozóknál pedig a vállalkozói nyilvántartási szám lesz a szerződés kötelező tartalmi eleme.

Mindezen felül az adásvételi szerződés megkötését két tanúnak szükséges hitelesítenie aláírással, illetve személyes adatokkal.

  • Vételár

Az ingatlan vételára mellett a kifizetés módja, illetve határideje is elengedhetetlen tartalmi elem. Fontos továbbá feltüntetni a foglaló és az előleg összegét, a rájuk vonatkozó határidővel együtt.

  • Mikor lesz esedékes az ingatlan átadása, illetve átvétele?

Az átadás-átvétel időpontját szintén bele kell foglalni az ingatlan adásvételi szerződésbe, hogy minden érintett számára viszonyítási alapot képezzen. Célszerű továbbá rendelkezni arról is, hogy a szerződésbe foglalt időpont meghiúsulása esetén kit milyen kötelezettség terhelhet.

  • Jogi nyilatkozatok

Jogi nyilatkozatot szükséges tenni például arról, hogy a szerződés tárgyát jelentő ingatlan tehermentesnek számít, vagy például tudomásul vettük az illetékfizetési kötelezettséget. A szükséges jogi nyilatkozatok előkészítése rendszerint a megbízott ügyvéd feladata.

Mikor javasolt megírni az ingatlan adásvételi szerződést?

Leginkább akkor, amikor az eladó és a vevő részéről megtörtént a szóbeli megállapodás, illetve a felek részéről a szerződéskötéshez szükséges valamennyi dokumentum rendelkezésre áll.

Minél hamarabb sikerül elindítani a folyamatot, annál rövidebb időn belül kerülhet sor az ingatlan átadására. Adott esetben nem árt előre számolni annak az időbeli szükségletével, amit például a CSOK vagy a Babavári hitel igénylése jelenthet.

Hány példányt kell kitölteni és aláírni?

Az eladó, valamint a vevő mellett a Földhivatalnak mindenképp szüksége lesz egy-egy példányra. Amennyiben az adásvétel kifizetéséhez hitelfelvétel is történik, akkor az ingatlan adásvételi szerződés egy példányára a releváns hitelintézet szintén igényt tarthat.

Mennyibe kerül az ügyvéd díja és ki fizeti ezt?

Ingatlan adásvételeknél az ügyvédi díj jellemzően az ingatlan 0,5-1%-os értékével egyenlő, a fizetése pedig vevőt terheli. Persze egy felkészült és profi ügyvéd hozzáadott értéke bőven túlmutat a szerződés előkészítésén, hiszen

  • jogi tanácsokkal segítheti az érintetteket;
  • közreműködhet a banki és földhivatali papírmunkák olajozott intézésében;
  • és gondoskodhat arról, hogy az adásvétel folyamata a kívánt ütemben történjen.

Önnél is aktuális kérdés az ingatlan adásvételi szerződés elkészítése?

Vegye fel velem a kapcsolatot ide kattintva, és egyeztessünk a részletekről.

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp

Bűncselekménnyel vádolják? Keressen bizalommal, hogy segíthessek!

Visszahívást kérek